Psychodietetyka dzieci i młodzieży



Narzędzia, którymi posługuje się psychodietetyk w kontaktach z dziećmi i młodzieżą, w wielu miejscach są różne od stosowanych w relacjach z osobami dorosłymi. Specyficzny świat symboli, wartości, charakterystyczna dla wieku hierarchia wyboru; mogą być kluczem do przyjęcia rozwiązań, które ,zwłaszcza w pierwszych kontaktach, często decydują o powodzeniu zamierzonej zmiany nawyków; są uznawane za restrykcyjne, raczej ograniczające swobodę i komfort życia. Zadaniem psychodietetyka dziecięcego jest ukazanie dziecku, młodej dziewczynie lub chłopcu korzyści, które będą następstwem decyzji o zmianie sposobu żywienia i pracy nad wykształceniem prawidłowych nawyków.

Jeśli „wychowywanie dzieci powinno się rozpocząć 20 lat przed ich urodzeniem” to najwyższy czas dostrzec, że nawyki żywieniowe człowieka kształtują się już w łonie matki; poprzez wody płodowe dziecko uczy się rozpoznawać pokarmy, które spożywa matka. Nauka kontynuowana jest po narodzinach; powstawanie i rozwijanie nowych doświadczeń ma miejsce wówczas ,gdy to dziecko jest karmione naturalnie- mlekiem matki; nowe potrawy czyli substancje smakowe i zapachowe przenikają z jej diety poszerzając świat doznań noworodka. Badania niezbicie potwierdzają, że sposób odżywiania matki w ciąży jak i późniejsze naturalne (piersią) karmienie ma ogromne znaczenie dla późniejszego stanu zdrowia dziecka, może zdecydować o wystąpieniu nadwagi czy już otyłości. Jeśli do tego dojdzie ,w trakcie wychowywania, przekazywania własnych sposobów traktowania jedzenia jako formy nagrody lub po prostu jedzenia dla przyjemności- mamy pełne spectrum stanu odżywiania dzieci i młodzieży. Jest czym się martwić- wg WHO to polscy 10-11- latkowie muszą się już zetknąć z problemem otyłości a w wielu przypadkach problem rozpoczyna się znacznie wcześniej.

Są i dobre wiadomości – aż 95% przypadków nadwagi i otyłości jest konsekwencją nieodpowiedniego sposobu odżywiania. Żywność wysoko przetworzona, zawarty w niej cukier są głównymi sprawcami nadwagi; jeśli doda się do tego ilość posiłków w ciągu dnia ( często 7 lub więcej), niejedzenie śniadania, napoje kolorowe, zawierające ogromne ilości cukru i „podjadanie” w popularnych „sieciówkach”- daje to pełen obraz problemu z którym im szybciej rodzice się zmierzą, tym większe prawdopodobieństwo, że dziecko rozpocznie właściwy, zgodny z naturalnymi potrzebami sposób odżywiania.

To najlepsza metoda na unikniecie problemów zdrowotnych takich jak chociażby wady postawy, zaburzenia gospodarki lipidowej i węglowodanowej czy nadciśnienie tętnicze. Nie można z powodu niewłaściwego odżywiania wykluczyć zaburzeń miesiączkowania u dziewcząt, a u chłopców problemów w czasie dojrzewania. Dochodzą zaburzenia emocjonalne, nierzadko prowadzące nawet do depresji.

Spotkanie z psychodietetykiem spowoduje wspólne omówienie problemu, pomoże znaleźć najlepsze dla niego rozwiązanie; który pozostawiony jest w stanie stworzyć konsekwencje trudne do przewidzenia.